Han viste stor interesse for oss, for det var første gangen etterkommere etter Osmundsen-familien avla dem et besøk. Han viste fram et brev fra datteren til Richard Osmundsen med opplysninger om «Imo», blant annet bilder. Det siste brevet var datert så sent som fra 2000-tallet.
[[Fil:Imo Lane.jpg|150px|høyre|IMO Lane fotografert i Halifax av Ragnar og Inger Marie Osmundsen.]]
Det er en gate i Halifax som er oppkalt etter Johan Martin Osmundsen, den heter «'''Imo-Lane'''» og ligger i området der den franske båten gikk i lufta.
På museet henger en klokke man fant i ruinene og som hadde stoppet akkurat da eksplosjonen skjedde.
Denne illustrerende klokken henger på det maritime museum i Halifax.
[[Fil:Klokken. Foto MMA Neg. N-15.067.jpg|150px|høyre|Klokken da tiden stoppet. Foto: Foto_MMA_Neg._N-15.067 ]]
Ikke lenge før ulykken lå båten ved Framnes Mekaniske Verksted for vedlikehold. Av besetningen var 19 mann forhyret gjennom A. C. Olsens forhyringskontor og 13 var hjemmehørende i Sandefjord eller i distriktene utenfor byen.