Forskjell mellom versjoner av «Automobilens inntog og historie»
(|) |
|||
Linje 40: | Linje 40: | ||
[[Fil:Lastebilkjøring i Andebu016.jpg|mini|venstre]] | [[Fil:Lastebilkjøring i Andebu016.jpg|mini|venstre]] | ||
− | [[Fil:Lastebilkjøring i Andebu 4.jpg|mini]] | + | [[Fil:Lastebilkjøring i Andebu 4.jpg|mini|senter]] |
'''Hvem eide og kjørte bygdas første bil?''' | '''Hvem eide og kjørte bygdas første bil?''' |
Revisjonen fra 26. feb. 2015 kl. 20:41
Automobilens inntog og historie
Det er planlagt et nytt kapittel i bygdeboka om motorismens inntog i Andebu, bil, motorsykkel og andre "nymotens" innretninger. Istedenfor å legge inn en ferdig artikkel, vil jeg (Gunnar G) bruke denne sia som en kladd og plassere epistler og bilder her etterhvert som de dukker opp, for så å redigere når det har blitt nok stoff til det. Håper på denne måten å trekke til meg opplysninger og bilder om motorkjøretøyer og trafikk fra andre som vil bidra. Til å begynne med vil dette kapittelet være preget av det jeg finner hjemme.
Nyttekjøring
Folk forsto tidlig nytteverdien av automobilen. og etter 1. verdenskrig hadde teknikken gjort store framskritt. Veiene, derimot hadde stått på stedet hvil, og det skapte store problemer, både for de kjørende og kommunen som vedlikeholt dem. Her er et referat fra Andebu kommmulestyre i 1920 eller 21.
Hvem eide og kjørte bygdas første bil?