Forskjell mellom versjoner av «Automobilens inntog og historie»

Fra Andebu bygdebok 2023
Hopp til navigering Hopp til søk
Linje 38: Linje 38:
 
'''Nyttekjøring'''
 
'''Nyttekjøring'''
 
Folk forsto tidlig nytteverdien av automobilen. og etter 1. verdenskrig hadde teknikken gjort store framskritt. Veiene, derimot hadde stått på stedet hvil, og det skapte store problemer, både for de kjørende og kommunen som vedlikeholt dem. Her er et referat fra Andebu kommmulestyre i 1920 eller 21.
 
Folk forsto tidlig nytteverdien av automobilen. og etter 1. verdenskrig hadde teknikken gjort store framskritt. Veiene, derimot hadde stått på stedet hvil, og det skapte store problemer, både for de kjørende og kommunen som vedlikeholt dem. Her er et referat fra Andebu kommmulestyre i 1920 eller 21.
 +
 +
[[Fil:Lastebilkjøring i Andebu016.jpg|mini]]
  
  
 
'''Hvem eide og kjørte bygdas første bil?'''
 
'''Hvem eide og kjørte bygdas første bil?'''

Revisjonen fra 26. feb. 2015 kl. 16:59

Automobilens inntog og historie

Det er planlagt et nytt kapittel i bygdeboka om motorismens inntog i Andebu, bil, motorsykkel og andre "nymotens" innretninger. Istedenfor å legge inn en ferdig artikkel, vil jeg (Gunnar G) bruke denne sia som en kladd og plassere epistler og bilder her etterhvert som de dukker opp, for så å redigere når det har blitt nok stoff til det. Håper på denne måten å trekke til meg opplysninger og bilder om motorkjøretøyer og trafikk fra andre som vil bidra. Til å begynne med vil dette kapittelet være preget av det jeg finner hjemme.

Arme, Odd, Kristian og Agnes Gallis på biltur med Overland
Overland 1.jpg
















Nyttekjøring Folk forsto tidlig nytteverdien av automobilen. og etter 1. verdenskrig hadde teknikken gjort store framskritt. Veiene, derimot hadde stått på stedet hvil, og det skapte store problemer, både for de kjørende og kommunen som vedlikeholt dem. Her er et referat fra Andebu kommmulestyre i 1920 eller 21.

Lastebilkjøring i Andebu016.jpg


Hvem eide og kjørte bygdas første bil?