Forskjell mellom versjoner av «Andebu Mekanikk AS»
Linje 34: | Linje 34: | ||
Liftman :[[Medium:064.023.006.jpg|Liftman i sving med busslakkering.]] | Liftman :[[Medium:064.023.006.jpg|Liftman i sving med busslakkering.]] | ||
− | Wallman :[[Medium:064.023.007.JPG|Tog-lakkering med Wall-man]] | + | Wallman :[[Medium:064.023.007.JPG|Tog-lakkering med Wall-man]], [[Medium:064.023.004.jpg|Tog-lakkering med Wall-man]] ,[[Medium:064.023.005.JPG|Tog-lakkering med Wall-man]]. |
+ | , |
Revisjonen fra 15. mar. 2017 kl. 18:39
Andebu Mekanikk AS pr. 19/2-17.
Stiftet i 1984 av Leif Haugo og Steinar Ellefsrød.
Leif og Steinar jobbet sammen som reisemontører hos Securus (Tidligere AS Varmluft) i Andebu. De jobbet mye på lakkeringsverksteder for store kjøretøyer rundt i landet. Der så de at lakkererne gikk opp og ned i gardintrapper hele dagen. Og de mente at det måtte gå og lage en lift som en kunne stå oppi og kjøre rundt kjøretøyet med.
Dermed ble Liftman funnet opp.
Andebu Mekanikk startet med å lage Liftman, en selvgående arbeidsplattform som blir drevet med trykkluft. Men salget gikk tregt, så de første årene hadde Leif og Steinar mer enn 50% arbeide rundt i landet med montering for Securus, som var deres tidligere arbeidsgiver. Etter noen år så overtok Holger Elvstedt (som vi hadde jobbet sammen med på Securus) salget av Liftman og da ble det solgt litt hvert år.
Leif hadde verksted hjemme på Berg de første årene og Stenar hadde verksted i underetasjen på snekkerverkstedet til Ingar Ellefsrød i Bakkeskauen. Leif flyttet etter hvert til underetasjen på bilverkstedet på Gravdal. Han kjøpte sin første CNC styrte fres, og har etter hvert flyttet til Skoppum, og driver med smådeleproduksjon med flere CNC styrte fresemaskiner.
I de første årene kappet og sveiset Steinar delene sammen i verkstedet . Leif maskinerte delene. Så ble de kjørt til lakkering og Steinar monterte sammen. Men når Leif flyttet til Gravdal så monterte han sammen der.
- 1986 bygget Steinar sitt første verksted 8x16 meter på utsiden/ østsiden av det gamle hvor han startet. Da monterte han sammen Liftman der. Og i tillegg var det mye småjobber for bønder og andre.
- 1992 begynte produksjonen av Wall-man luftdrevne arbeidsplattformer som går på en skinne på veggen i lakkeringsanlegg. Og blir brukt til lakkering av store objekter, buss, lastebil, tog og fly.
- 1994 ble det bygd et nytt bygg på utsiden av det forrige. 10x16 meter og i tillegg et kontor på baksiden.
- 1997 kjøpte Steinar ut Leif Haugo.
- 2002 ble et nytt bygg på 20x15 meter satt opp på nordsiden.
- 2009 ble det sprengt vekk fjell på vestsiden og ett bygg på 18x30meter satt opp. Hvert bygg har blitt litt høyere en det forrige. Det siste er på 8,5 meter.
I 2009 ble det også skilt ut egen tomt fra gården, Bakkeskau bnr.7, verkstedet fikk bnr. 23. Produksjonen har ligget på ca. 35-40 Liftman og ca. 100-150 Wall-man i året. De lager de fleste delene selv, men kjøper alle luftsylindere og ventiler fra Tyskland. Noe smådeler som blir serieproduseres kommer fra Kina.
Levering til hele verden. Ca. 35 forskjellige land til nå. Det meste blir transportert på trailer, men det som skal oversjøisk blir pakket i container går ut med båt fra Larvik. Pr.febr. 2017 er det 6,5 årsverk i bedriften. I de siste årene har de hatt praksistimer med 20-25stk. 10 klassinger fra Andebu Ungdomsskole, fordelt på 3-4 stk. en ettermiddag i uken som har sveiset litt og prøvd kapping, boring og gjenging i jern.
Se flere bilder av produktene i aksjon her:
Liftman :Liftman i sving med busslakkering.
Wallman :Tog-lakkering med Wall-man, Tog-lakkering med Wall-man ,Tog-lakkering med Wall-man. ,