Forskjell mellom versjoner av «Automobilens inntog og historie»
(19 mellomliggende revisjoner av en annen bruker er ikke vist) | |||
Linje 3: | Linje 3: | ||
Det er planlagt et nytt kapittel i bygdeboka om motorismens inntog i Andebu, bil, motorsykkel og andre "nymotens" innretninger. Istedenfor å legge inn en ferdig artikkel, vil jeg (Gunnar G) bruke denne sia som en kladd og plassere epistler og bilder her etterhvert som de dukker opp, for så å redigere når det har blitt nok stoff til det. Håper på denne måten å trekke til meg opplysninger og bilder om motorkjøretøyer og trafikk fra andre som vil bidra. Til å begynne med vil dette kapittelet være preget av det jeg finner hjemme. | Det er planlagt et nytt kapittel i bygdeboka om motorismens inntog i Andebu, bil, motorsykkel og andre "nymotens" innretninger. Istedenfor å legge inn en ferdig artikkel, vil jeg (Gunnar G) bruke denne sia som en kladd og plassere epistler og bilder her etterhvert som de dukker opp, for så å redigere når det har blitt nok stoff til det. Håper på denne måten å trekke til meg opplysninger og bilder om motorkjøretøyer og trafikk fra andre som vil bidra. Til å begynne med vil dette kapittelet være preget av det jeg finner hjemme. | ||
− | [[Fil:Overland 3.jpg| | + | [[Fil:Overland 3.jpg|400px|venstre| Arne, Odd, Kristian og Agnes Gallis på biltur med Overland]] |
+ | [[Fil:069.004.006.jpg|mini|Bilde av bil fått fra Hans Myhre]] | ||
+ | [[Fil:Overland 1.jpg|mini]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
− | |||
Linje 30: | Linje 36: | ||
+ | '''Nyttekjøring''' | ||
+ | Folk forsto tidlig nytteverdien av automobilen. og etter 1. verdenskrig hadde teknikken gjort store framskritt. Veiene, derimot hadde stått på stedet hvil, og det skapte store problemer, både for de kjørende og kommunen som vedlikeholt dem. Her er et referat fra Andebu kommmunestyre i 1920 eller 21. | ||
+ | [[Fil:Lastebilkjøring i Andebu016.jpg|mini|venstre]] | ||
+ | [[Fil:Lastebilkjøring i Andebu 4.jpg|mini|]] | ||
+ | [[Fil:Lastebilkjøring i Andebu 3.jpg|mini|senter]] | ||
+ | '''Hvem eide og kjørte bygdas første bil?''' | ||
+ | '''G - bilene, utdrag fra Bilboken for Norge 1922''' Klikk her: [https://www.facebook.com/statsarkivetibergen/posts/219627424846020] | ||
+ | Det var ikke mye biltrafikk langs veiene i Andebu i 1922, de første rutebiler og lastebiler hadde begynnt å rulle, og det kom vel endel utenbygds folk med bil til Andebu. Såvidt jeg har funnet ut kan det dreie seg om ca 15 biler, her kommer lista med bilene fra dengang. Først bilnummeret, eier, type vogn, hestekrefter og fabrikat. | ||
− | + | * G- 298, Chauffør Søren Gravdal P 30 Maxwell | |
+ | * G- 331, Holt og Gravdal L 30 Federal | ||
+ | * G- 353, Gårdbrukarb. Anton Hynne L 30 Diamond | ||
+ | * G- 360, Smaabruker Haakon Gran D 55 Paige | ||
+ | * G- 705, Anton Trolldalen L 40 Republic | ||
+ | * G- 711, Ludvig Holt R D 30 Dodge | ||
+ | * G- 734, Kristian Torp P 20 Ford | ||
+ | * G- 735, Ricard Hasaas D 22 Ford | ||
+ | * G- 746, Lensmand Anton Bjørndal P 27 Overland | ||
+ | * G- 773, Olaf Kolkinn P 20 Overland | ||
+ | * G- 774, Smed Ole Gravdal D 22 Ford | ||
+ | * G- 781, Samuel Egtvedt P 21 Chevrolet | ||
+ | * G-1127, Rasmussen og A Flaaten V 50 Fiat |
Nåværende revisjon fra 24. nov. 2016 kl. 13:07
Automobilens inntog og historie
Det er planlagt et nytt kapittel i bygdeboka om motorismens inntog i Andebu, bil, motorsykkel og andre "nymotens" innretninger. Istedenfor å legge inn en ferdig artikkel, vil jeg (Gunnar G) bruke denne sia som en kladd og plassere epistler og bilder her etterhvert som de dukker opp, for så å redigere når det har blitt nok stoff til det. Håper på denne måten å trekke til meg opplysninger og bilder om motorkjøretøyer og trafikk fra andre som vil bidra. Til å begynne med vil dette kapittelet være preget av det jeg finner hjemme.
Nyttekjøring
Folk forsto tidlig nytteverdien av automobilen. og etter 1. verdenskrig hadde teknikken gjort store framskritt. Veiene, derimot hadde stått på stedet hvil, og det skapte store problemer, både for de kjørende og kommunen som vedlikeholt dem. Her er et referat fra Andebu kommmunestyre i 1920 eller 21.
Hvem eide og kjørte bygdas første bil?
G - bilene, utdrag fra Bilboken for Norge 1922 Klikk her: [1]
Det var ikke mye biltrafikk langs veiene i Andebu i 1922, de første rutebiler og lastebiler hadde begynnt å rulle, og det kom vel endel utenbygds folk med bil til Andebu. Såvidt jeg har funnet ut kan det dreie seg om ca 15 biler, her kommer lista med bilene fra dengang. Først bilnummeret, eier, type vogn, hestekrefter og fabrikat.
- G- 298, Chauffør Søren Gravdal P 30 Maxwell
- G- 331, Holt og Gravdal L 30 Federal
- G- 353, Gårdbrukarb. Anton Hynne L 30 Diamond
- G- 360, Smaabruker Haakon Gran D 55 Paige
- G- 705, Anton Trolldalen L 40 Republic
- G- 711, Ludvig Holt R D 30 Dodge
- G- 734, Kristian Torp P 20 Ford
- G- 735, Ricard Hasaas D 22 Ford
- G- 746, Lensmand Anton Bjørndal P 27 Overland
- G- 773, Olaf Kolkinn P 20 Overland
- G- 774, Smed Ole Gravdal D 22 Ford
- G- 781, Samuel Egtvedt P 21 Chevrolet
- G-1127, Rasmussen og A Flaaten V 50 Fiat